Het belang van liefde op de werkvloer

het belang van liefde op de werkvloer

woe 22 nov 2017

(Kleine) Successen vieren

Er is de laatste tijd veel aandacht voor werkstress, burn out en werkgeluk in verschillende media. Zo schreef NRC Handelsblad onlangs over het belang van liefde op de werkvloer. De krant interviewde hoogleraar Teresa Amabile van de Harvard Business School. Zij stelt dat werken het mogelijk maakt om het beste te geven wat we te bieden hebben, maar: “in te veel organisaties wordt die spirit de nek om gedraaid omdat leidinggevenden niet weten wat echt belangrijk is voor mensen op de werkvloer”. Nou klinkt dat voor mij wel heel erg alsof de sleutel voor geluk in organisaties bij de leidinggevenden wordt gelegd. In mijn optiek hebben medewerkers daarin zelf ook een rol – misschien wel de belangrijkste – maar dat even terzijde. Amabile heeft wel een punt. Uit haar onderzoek blijkt namelijk dat geluk in organisaties niet wordt veroorzaakt door beloning of erkenning, maar door het boeken van (kleine) successen. Hoe vaker mensen die successen ervaren, hoe groter de kans dat ze ook op de lange termijn creatief en productief zijn.

Vreugde en liefde op de werkvloer

De juiste balans tussen (heldere) doelen, genoeg tijd en middelen is daarbij van belang, zo wordt ook door Amabile onderkend. In mijn termen draagt dat bij aan gevoelens van competentie, zelfwerkzaamheid en hoop – belangrijke componenten bij het creeren van een Positive Workplace (lees hier meer over Positive Workplaces). Daarnaast is er echter nog iets belangrijk en dat wordt vaak vergeten: de fundamentele rol van persoonlijke steun, aanmoediging, aansluiting, vriendschap en echt contact (in mijn termen: Compleetheid – meer daarover lees je hier). Volgens Amabile is dat van belang voor creativiteit en oplossend vermogen.

Leermogelijkheid ipv mislukking

Een organisatie die zoiets goed doet, creeert psychologische veiligheid. Zo’n organisatie moedigt experimenten aan en mensen in zo’n organisatie voelen zich vrij om (tot op zekere hoogte) risico’s te nemen. Sommige van die experimenten zullen mislukken – ondanks hun potentiele kans van slagen. Een organisatie die daarvan wil leren stimuleert meer creativiteit dan een organisatie die meer gericht is op het voorkomen en afstraffen van mislukkingen. Goed dus om in het achterhoofd te houden voor je volgende innovatieve project. Bespreek dan van tevoren met je opdrachtgever, leidinggevende of medewerker hoe jullie om zullen gaan met uitkomsten die anders zijn dan gepland. Als je die leersituatie van te voren inbouwt, dan bestaan er dus eigenlijk geen ongewenste uitkomsten meer. Slaagt het experiment? Dan weet je wat werkt. Slaagt het niet? Zorg dan dat je weet wat er niet werkt, dan is je experiment toch nog geslaagd.

Lees het hele interview met Teresa Amabile hier.